søndag 20. mai 2012

17. Mai er vi så glad i!

Det er 17. mai morgen, grytidlig hos pappa i Mjøndalen, det lukter duggfriskt og man kan høre korps spille seg gjennom gatene og på radioen. Jeg gjesper, vi sitter ved frokostbordet og pappa spør meg: "Hvordan skal det gå å jobbe natt a tror du?"
 Jeg tenker et halvt sekund før jeg svarer:
 "Det blir sikkert veldig bra, hverfall for meg som hater å legge meg men elsker å sove leeenge om morran, klarer ikke å få meg opp tidlig jeg ass!"
"Men du er jo tidlig oppe nå!" sier pappa.
"Joa, men dette er jo 17. mai! 17. mai er for meg som julemorgen for en unge som ikke kan vente med å hente julesokken!"

For så glad i 17. mai er jeg, 17. mai trumper julaften! Så hvorfor er denne dagen så spesiell for meg? Fordi det er barnas da, og det er dagen jeg lar meg selv være et barn. Jeg elsker alle tradisjonene, det er den eneste dagen i året hvor jeg tolererer korps, det er den eneste dagen i året hvor jeg ikke klager over å stå opp tidlig, eller generelt smiler av å bli vekt av korpset som går på utsiden av vinduet mitt.. Det er dagen hvor jeg kan pynte med i bunad, spise så mye krone-is, pølser, våruller, sigarbørek ++ jeg vil!
For meg er det viktig å være i Drammen på denne dagen, hvertfall frem til jeg har min egen familie og mine egne barn. Jeg liker å stå sammen med Anette og Cicci på plenen foran kirken i sol og regn å vente på at det ufattelige lange barnetoget skal komme. Jeg liker at jeg kan møte omtrent alle i min familie på en og samme dag og på et og samme sted uten at det ligger noe press der, har du ikke lyst til å se dem mer så er det bare å takke for seg, gratulere folket med dagen å gå til nærmeste matbod og proppe i deg noe godt å spise. For det er nemlig masse deilig, utenlands samt norsk mat på torget denne dagen og selv om jeg er på slankern lar jeg meg ikke stoppe av den grunn nei!


I dette blogginnlegget er det hovedsakelig bilder fra 17 mai:D


Pappa og jeg er på vei over Drammensbrua og her ser vi at ungene er ivrige etter russekort.
Vi møtte Anders med familie på vei til plassen der vi pleier å stå, han var mest opptatt av å høre om Thomas hadde fått lest historien han hadde skrevet. Thomas hadde ikke kommet hjem til Oslo en gang enda så jeg prøvde å forklare at han måtte nesten vente til lørdag, men ivrig som han var så tror jeg det tikket inn meldinger hver dag nå frem til han fikk svar:D Veit hva han vil ha den gutten der ja!

Staut, stolt Norsk ungdom!

Anette og Cicci ventet på meg og var klare til å posere for kameraet!

Først i toget kom politiet med en liten gutt som sikkert var veldig stolt.


Mitt favoritt korps: Strømsgodset, de spiller alltid kule låter, en gang husker jeg at de spilte themelåta fra Ghost Busters. De pleier alltid å lage show på veien noe som er utrolig morsomt.

klar for å gi slag til de som spiller feil!


En smule beruset bror Henrik som var russ i år kom å hilste på:P


Dere veit hvordan skoler somrelgel har korte og konsise slagord på banneret sitt ikkesant? Vel, Marienlyst Skole har ikke helt forstått dette og har derfor det lengste "slagordet": "Her skal eleven oppfulle sitt fille faglige potensial og bli et trygt og selvstendig menneske" Jadda kort og greit det der...

Tante Ellen, Pappa og Onkel Per:D

Jeg fikk på meg min flotte Lierbunad, HURRA! Det er faktisk farmoren min som har brodert hele bunaden min!

Vedder på at disse ungene heller vil løpe å kjøpe is enn å stå å bli tatt bilde av..







Rakk en deilig AASS pils mens vi ventet på russetoget.




Etter å ha ventet i førti minutter dukket endelig russetoget opp. Russetoget var som alltid utrolig lite kreativt med en haug slitne ungdom, det hadde hvertfall fått med seg brødkrisa. MEN hvor var brosjan? Har ikke peilig...



Jeg drar alltid en tur innom Mamma, Helge og Tobias før jeg stikker til Anette og som alltid er det pølseservering:)

Det regnet utrolig hardt i en times tid, men så kom solen frem og varmet, det varmet garasjetaket til naboen så mye at dampen sto opp fra det.
 
Ikke like glad i at jeg tar bilder han tredjebroren min.
Jeg avsluttet kvelden hos Anette før jeg dro hjem til Oslo og til min flotte kjæreste Thomas:) Jeg hadde en flott 17. mai og gleder meg allerede til neste års 17. mai hvis jeg ikke jobber nattevakt da;)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar